به گزارش یزدفردا: در این میان، منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا که سابقه استانداری در کارنامه خود دارد، در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره افزایش اختیارات استانداران بیان کرد: «افزایش اختیارات استانداران اقدام بدی نیست ولی باید تعریف شده و حدود آن معین شود. اینکه رویهها و شیوههای مختلف و متنوع توسط استانداران در استانها اجرا شود، شاید خیلی برای نظام خوب نباشد.»
وی گفت: «افزایش اختیارات استانداران یعنی روان کردن کارهای کشور. اختیار میدهید با استان مقابل خود نشسته و قرارداد ببندند. در این میان، اگر قراداد بعد هم بنویسد از سوی دولت برکنار خواهد شد.»
این نماینده ادوار مجلس به ایده فدرالیسم که از سوی برخی سیاستمداران مطرح میشود، اشاره و بیان کرد: «من احساس میکنم ما برای اداره فدرالی کشور آمادگی ندارم و این کار برای جمهوری اسلامی ایران مقداری زود است.»
مشروح گفت و گوی منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا را میخوانید؛
********
* آقای حقیقت پور! دولت چهاردهم بحث افزایش اختیارات استانداران را چندین بار مطرح کرده و معتقد است که رئیس جمهور استان باید استانداران باشند و به جز مسائل امنیتی و دفاعی و گاها سیاسی در استانها تصمیم گیری شود، این ایده را چطور ارزیابی میکنید و چقدر قابلیت اجرا شدن دارد؟
افزایش اختیارات استانداران اقدام بدی نیست ولی باید تعریف شده و حدود آن معین شود. اینکه رویهها و شیوههای مختلف و متنوع توسط استانداران در استانها اجرا شود، شاید خیلی برای نظام خوب نباشد. باید یک قالب و چارچوب تهیه شود و بر اساس آن اصول، به استانداران اجازه فعالیت و حرکت بدهند. نباید این اقدام منتج به اجرای رویههای مختلف در استانهای کشور شود. بنابراین، افزایش اختیارات استانداران مشروط به داشتن چارچوب و قانون مشخص است.
سهم بودجههای استانی را باید افزایش بدهند
* ایران به لحاظ مساحت و جمعیت بزرگ و متنوع است، همچنین تنوع بالای فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، دینی، زبانی و نژادی داریم، این شرایط خودش تمرکززدایی از پایتخت و اداره کشور و افزایش اختیارات استانداران را ضروری میکند یا خیر؟
این تنوعها منافاتی با افزایش اختیارات استانداران ندارد. استانداران باید بتوانند با بانکها قویتر کار کنند تا تولید و سرمایه گذاری در استان جلوتر برود. افزایش اختیار استانداران رجوع آنان را به ادارات معاونت ها، وزارت خانههای مختلف به حداقل برساند.
در بخش بودجه ریزی، سهم بودجههای استانی را باید افزایش بدهند. اینطور نباشد اغلب بودجهها در اختیارات وزارتخانه باشد و استانها برای برنامههای خیلی عادی دستشان تنگ باشد. میتوانند بخش قابل توجهی از بودجه را در اختیار استانها قرار بدهند و برای آن برنامه ریزی کنند.
* افزایش اختیارات استانداران، چقدر در جذب سرمایههای داخل استان و خارجی حتی میتواند اثر گذار باشد و به رونق اقتصادی استانها کمک کند؟
حتما همینطور است، برای مثال، استانداران میتوانند در مباحث اجتماعی و فرهنگی دارای اختیارات خوبی باشند و متناسب با آن تنوع قومی، برای استان خودشان در زمینههای اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی خوبی انجام بدهند تا از ظرفیتهای خفته در درون اجتماع به نحو احسن استفاده کنند.
ما برای اداره فدرالی کشور آمادگی ندارم
* بحث شیوه حکمرانی و اداره فدرالی از سوی چهرههای مختلف، چه اصولگرا چه اصلاح طلب مطرح میشود، عدم حرکت به این سمت بخاطر مختصیات سیاسی کشور است یا علتی دیگر از نگاه شما دارد؟
من احساس میکنم ما برای اداره فدرالی کشور آمادگی ندارم و این کار برای جمهوری اسلامی ایران مقداری زود است. اما افزایش اختیارات استانداران با توزیع منطقی و معقول قدرت در کشور منافاتی ندارد. در فدرالی شدن شما باید یک دولت تشکیل بدهید که در آن وزارتخانهها منهای وزارت امور خارجه، دفاع و امنیت است. البته امنیت به منظور برون است.
ما در توسعه اختیارات استان ها، باید به استانداران مرزی اختیار بدهیم که به استانهای همجوار کشورهای همسایه بروند و پروتکل و قراردادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ببندند. ۱۵ کشور در حاشیه مرزها داریم و میتوانیم به آنان اعلام کنیم که با استانهای مقابل مراوردات داشته باشند. همچنین میتوان آنان را سازمان بندی کرد. یعنی چند استان با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان ارتباط دارند و میتوان با ایجاد تمرکز میان آنان، اجازه داد که مسائل و مشکلات استانها را حل کنند.
افزایش اختیارات استانداران یعنی روان کردن کارهای کشور
* اگر این امر محقق شود امکان اینکه به سمت پارلمان استانی در گام بعد برویم چقدر است؟
من الآن حرکت به سمت فدرالیسیم را اصلا توصیه نمیکنم، برای مثال، امروز درباره بحثهای بازارچههای مرزی، ظوابط و نکاتی وجود دارد. برای مثال، یک سقف ۵۰۰ میلیون دلار تعیین شود که در این چند بازارچه، کالا خریداری شود. این به معنی فدرالیسم نیست.
شرایط سیاسی کشور باید مطالعه شود و سپس تصمیم گیری شود که میشود به سمت فدرالیسم رفت یا خیر. ما ۳۱ استان داریم که باید اختیارات مناسب به آنان داده و اجازه فعالیت بدهیم. به استانهایی هم که در مرکز کشور قرار دارند مانند استان مرکزی یا فارس، اجازه بدهیم تا به کشورهای دور مانند آفریقا فعالیتهایی معادل با استانهای مرزی انجام بدهند.
* برخی منتقدان این ایده بحث تجزیه را مطرح میکنند، واقعا با افزایش چند درصدی اختیارات استانها و استانداران، تجزیه کشور ممکن است؟
نه، افزایش اختیارات استانداران یعنی روان کردن کارهای کشور. اختیار میدهید با استان مقابل خود نشسته و قرارداد ببندند. در این میان، اگر قراداد بد هم بنویسد از سوی دولت برکنار خواهد شد.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 10,ژانویه,2025